Hamilelikte Beslenme -Bölüm 2-

Posted on Updated on

Beslenmeyle ilgili yazımın ilk bölümünü geçenlerde yayınlamıştım. Ve dönemlere göre ortalama kalori miktarı, yemek yeme biçimimizi belirleyen mekanizma leptin ve grelin, aldığımız kilonun nereye gittiğinin dökümünden vs söz etmistim. Şimdi gelelim hamilelik denince herkesin aklına gelen ilk kavram olan aşermelere, mide bulantılarına…..

 Geçen gün hamile kadınlarda aşerme oranının %75 olduğuyla ilgili bir istatistiğe denk geldim. Ben o %75’e dahil değilim. Ve malesef yemek yemekle ilgili sorunum var. Ben en az bir besinden iğrenen % 50 lik gruptayım. Herkes cok kilo almaktan, fazla yemekten şikayet ederken, ben bu durumuma ilk başlarda seviniyordum. Ta ki bu hafta sonu doktorum kilo almam gerektigini söyleyene kadar. Zorunlu yemem gereken şeyler dışında birsey yiyemiyorum. Hatta onları da yiyemediğim zamanlar oluyor. Yemek yemeyi ilaç almak olarak düşünüp mecburiyetten yiyorum. Bu demek değil ki aşerme ve mide bulantıları ile ilgili yazmayacağım.

 Hamilelik enteresan bir dönem, herşey değişiyor. Vejeteryan bir kadına az pişmiş bir biftek dilimi hayal ettirebiliyor. Yada benim gibi çikolataya, kuruyemişe düşkün bir kadını bu zevklerden uzak tutabiliyor.

 Aşermenin olumsuz birşey olduğunu düşünmeyin, bu sizi utandirmasin. Aşermenin aslında size yardımcı olduğuna ilişkin pekçok araştırma var. Bilimsel spekulasyonlara göre aşerdiğimiz yiyecekler genelde C vitamini yada potasyum gibi ihtiyaç duyduğumuz besinler yada kalorili besinler. Ve bunlar fetal gelişim için gerekli. Mesela tuza aşeririz; çunkü sıvı miktarını dengelemek için sodyuma ihtiyaç duyuyoruz. Kuru, nişastalı yiyeceklere aşeriyoruz; çünkü mide bulantılarımızın geçmesini sağlıyor. Hatta boş mide bulantıyı arttırdığından onu doldurmaya çalışıyoruz. Örnekler böyle uzar gider 🙂 Demek istediğim aşerdiğiniz için üzülüp utanmayın, bu evrimsel avantajı değerlendirin. Yapmanız gereken şey aşerdiğiniz şeyin zararlı olduğunu düşünüyorsanız, onu yerini tutacak sağlıklı bir yiyecekle değiştirin. Mesela şekerleme aşeriyorsanız çikolata yada kuru kayısı gibi şeyler yiyin. (Ilerde bir liste paylaşacağım bu konuyla ilgili)

 Tabi aynı durum iğrendiğiniz yiyecekler için de geçerli. Benim gibi tavuk, kuruyemiş gibi yemeniz gereken bazı şeyleri yiyemiyor olabilirsiniz. Kendinizi biraz zorlayın, hala yiyemiyorsanız yerine ikame yiyecekler tuketebilirsiniz. Bir sonraki bölümde bu listeyi vereceğim.

 Ve yine benim gibi laktoz dayanıksızlığınız varsa laktozsuz süt tüketebilir yada süt içmeyip daha fazla yoğurt ve peynir yiyebilirsiniz.

 Pika; duymuş yada görmüştürsünüz, kim bilir belki siz yaşıyorsunuzdur. Kile, toprağa, kağıda, buza, boyaya, tebeşire, sigara külüne aşerenler olabilir. Bu genelde demir ve çinko eksikliğinden kaynaklanır.  Demir ve çinko takviyeleriyle pika engellenebilir.

 Bir de ozellikle ilk 3 ay içinizi dışınıza çıkaran bulantılar var. Merak etmeyin arasıra kendini gösterse de 14. hafta gibi geçecek. Ben mide bulantısını çok yaşamayan şanslı %20 lik gruptayım 🙂 Ve görünen o ki, mide bulantısının anneden kıza geçen genetik bir yanı da var. Ve yine aşermede olduğu gibi fetusu koruyucu nitelik taşıyor olabilir. Bebeğin zarar görmeye en açık olduğu ilk 3 ayda görülmesi de bir işaret olabilir. Çünkü küçük kuzucuğunuz kendini potansiyel toksinlerden korumaya çalışıyor.

 Tabi bulantının nedeniyle ilgili hala kesin bir netice yok. Bazı arastırmalara göre hamileliğin başında yüksek olan hCG hormonuyla ilişkili olabileceği söyleniyor. Tabi sindirim trakının gevşemesi, koku hassasiyetinin artması da diger parametreler. Sanılanın aksine psikolojinin etkisi çok az.

 Bulantıyı azaltmak için;

* acıkmayı beklemeden sıksık yemek yiyin. Boş mide bulantı yapar.

* yapabiliyorsanız bulantıdan once yemek yiyin. -ki bence çok zor.

* gece midenizin boş kalmasını ve kan şekerinizin düşmesini önlemek için yatmadan önce protein yada karbonhidratli birsey yiyin. Gerekirse başucunuzda bulundurun.

* sabah yavaş hareket edin; hızlı hareket bulantıya neden olur.

* yemekten önce ve sonra dişlerinizi firçalayın ya da ağzınızı çalkalayın.

* sıcak yiyecekler yerine soğuk yiyecekler yiyin. Sıcak yiyecekler koku duyusunu uyarır.

* sigaradan ve sigara dumanından kaçının

* mümkünse -ki çok zor- stresi azaltın

– Doktorunuz önermeden bulantıyı önlemek için ilaç kullanmayın!

-Kusuyorsanız bol sıvı tüketin, kaybettiğiniz sıvıyi geri alın!

 Hiperemezçok fazla kusma. Sıvıları 24 saatten fazla tutamayıp kusuyorsanız, hamilelerin %1-3’unde görülen bu rahatsızlığı yaşıyor olabilirsiniz. Çoklu gebelik, diyabet, hipertiroid gibi durumlar varsa hiperemez görülebilir. Dikkat edin, hafife almayın.

Zen’den uyarılar….

Hamileliğinizdeki beslenme şekliniz bebeğinizi uzun vadede etkileyecek. Mesela doğum öncesi beslenme eksikliği yetişkinlikte şizofreniye neden olabilir.

 anne adayı Zen…..

Not: ingilizce klavye kullanmamdan dolayı yazım bazı harf hataları içeriyor olabilir. Elimden geleni yaptım, bu kadar oldu 😦
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s