Emzirme ve Ötesi

Posted on Updated on

zendunyasi, emzirme

Bir süredir memeden kesme üzerine sorular geliyor. Bu benim için öylesine zorlu bir süreçti ki neresinden başlayıp yazacağımı bilemedim. En iyisinin baştan başlamak olduğuna karar verdim.

10 saat sancı çekmeme, annemin ne olur sezeryane alın diye yalvarmasına rağmen direnip normal doğum yapan biri olarak emzirmenin sorun olabileceğini hiç düşünmemiştim. Öyle ki bunun sorun olduğundan bile haberim yoktu. Bebeği kucağına alırsın ve emzirirsin; herşey işte bu kadar basittir. Bütün filmlerde öyle oluyordu. Hiç kimse de bana deneyimini anlatmamıştı. Hem ben doğuma hazırlık kurslarında gayet iyi ders dinleyip, bütün konulara çalışmıştım.

Bizim için de herşey çok normal başladı.  Özgür Rüzgar çok sağlıklı, cin gibi bir bebekti ve çok iştahlıydı. Sürekli emmek istiyordu. Kursta “3 saatte bir mutlaka emzirin” denmişti, hemşiremiz, doktorumuz hepsi öyle söylemişti. Yani arada sırada da olsa 3 saat emmeden dayanabiliyor olması gerekiyordu. Ama Rüzgar’ın kucağımdan yatağına konmaya bile tahammülü yoktu. Ve daha 2. hafta meme ucu çatlağı oldum. Herkes yine de emzirmemi söylüyordu. Emzirmemek için annemle, Özgür’le kavga ediyordum. Sağarak vermeyi tercih ettim, hamileyken Amerika’dan güçlü elektrikli bir pompa almıştım. Ama  sağmama rağmen yine de mastit oldu. Herşey gitgide kabusa dönüyordu. Filmlerde bu sahneler hep soft ve romantikken ben baya baya acı çekiyordum; hem fiziksel, hem ruhsal… Daha 1 ay olmadan bir de sütüm azaldı tam oldu…

Doktorumuz günde 3×30 cc mama verdi. Herşeyin en kötüsü işte buydu. Daha el kadar, bebeğime yapay mama verecektim, daha yeni oluşan hücrelerinin yapı taşı yapay mama olacaktı.  Ne seneryolar yazdım kafamda anlatamam. Ona mama verirken ne kadar ağladığımı, nasıl acı çektiğimi bir ben bilirim. En doğal, en organik, en güvenilir mama hangisi nerden bilecektim, sütüm nasıl artacaktı hepsi ayrı ayrı problemdi. Tez çalışır gibi araştırıyordum. Herkese ne kadar sütün var, ne yiyorsun, ne içiyorsun, ne kadar mama veriyorsun diye takıntılı bir şekilde sorup duruyordum. Bu konuda sosyal ağlarda emzirme gibi konularda ahkam kesen kişilerin aslında hiçbir şey bilmediğini gördüm. Aç olduğunu düşünmüyorsam mama miktarını 2’ye 1’e düşürüyordum. Uyuduğu saatlerde hastane tipi pompayla sağıyordum. Mamayı da memeden uzaklaşmasın, kolaya kaçmasın diye kadeh ve kaşık biberonla veriyordum. Bu arada sütümü arttıran en etkili şey de Amerikan ve İsveç sağlık sitelerinde okuduğum malt tabletleri oldu.

emzirme

Birkaç hafta daha böyle giderken, mamayı neredeyse kesmişken Rüzgar birden memelerden birini almak istemedi. Problemler bitmek bilmiyordu. Benimle aynı dönem doğum yapan Amerika’lı bir bloggerın yazısında bir biberon görmüştüm. Memeyi reddeden kızının tekrar emmeye başladığını anlatıyordu. Arayıp buldum o biberonu ve işe yaradı sanırım.

3 ayın sonunda artık nihayet mamayı kesmiş düzgün bir şekilde emziriyordum. O ilk 3 ayın acısını çıkarırcasına 22 ay da fazlasıyla, ne zaman isterse, nerde isterse emzirdim. En şık restoranlarda, partilerde, Alaçatı’da sorf yaparken boarddan inip, Carmel’de herkes romantik bir şekilde okyanusu seyrederken, Bozcaada’da gün batımını izlerken, La Jolla’nın sosyetik insanlarının içinde, Malibu’da board üzerinde…  Bakışlara hiç aldırmadan….

zendunyasi

Ama öyle bir noktaya geldik ki herkes Rüzgar’ın yeme, uyku sorunlarını emmesine bağladı; doktorları bile. Hiç emzik almamıştı ama beni emzik gibi kullanıyordu. Hem doktorumuz Demet Hanım hem destek aldığımız Norma Razon birden değil azaltarak kesmemizi önerdi. Memeden kesme gündeme geldikten sonra 4 ay direndim, yapamadım. Bıraktığımızda bebeğim büyüyecek gibi geliyordu, aramızdaki o tarif edilemez bağ kopacak gibi geliyordu. Emzirirken ki sohbetlerimizi bir daha yapamayacaktık.

Ve bir gün Özgür gelip İtalya’ya gidiyoruz tatile dedi. Roma-Floransa-Toscana tatili planlamıştı; “Rüzgar’sız”… Biz İtalya’ya gideceğiz, Rüzgar annannede kalacak, böylelikle doğal olarak memeden de kesilecekti. Sonlara gelmistik artık, her defasında bu anları bir daha yaşayamayacağız diye hüzünleniyordum. Alanya’ya gittik anneme, ben ilk gün yapamadım, hazır değildim. 2. gün gece uzun uzun seyrettim, ağladım ve çok hüzünlü bir şekilde sabah emzirdikten sonra bir daha vermedim. Annanne ve teyze denizde, plajda, sokakta oyalamak için ellerinden geleni yaptılar. Ne zaman istese dikkatini dağıttık. İlk gün koşturmayla ne olduğunu o da ben de anlayamadık. Göğüslerimi sargı beziyle sıkı sıkı sardım, hiç medikal birşeyler kullanmadım, sıvıyı çok az tükettim, süt yapıcı şeyleri yemedim. Zor olan gece ve 2. gün oldu. Artık çok fazla süt birikmişti mecburen biraz biraz sağdım. 3. gün süt pompam ve ben Roma’daydık. Aklım hep Rüzgar’daydı. Özgür de ben de nerde çocuk görsek duygusallaşıyorduk, pusetlerdeki bütün çocukları sevmek istiyorduk. Her telefon görüşmemizden sonra kötü oluyorduk. O da annanne, teyze, büyük teyzeyle çok iyi zaman geçirse de beni çok özlemiş.  Döndüğümüzde artık emme durumu sonlanmıştı.

Evet herşeyi sabit tutup sadece 1 şeyi değiştirmek gerek. Doktorumuz da ısrarla bunu söyledi ama biz başka türlü bu süreci atlatamazdık. Döndüğümüzde acaba bir travmaya neden olduk mu diye Bülent Madi ve Aslı Sazcı ile de görüştük, içimiz rahatladı.

Bizim için bir dönem böyle kapandı. Evet rahatladım ama ne yalan söyleyeyim bazen çok özlüyorum. Emzirirken ki fotograf ve videolarımızı izleyip özlem gideriyorum…

Zen…

One thought on “Emzirme ve Ötesi

    Tuğba Ergün said:
    Haziran 9, 2014, 7:15 am

    Duygularıma tercüman olmuş bu yazı da 😦 Tutamadım kendimi yine… Kaan 24 ayını tamamladı, gündüz emzirmelerini tamamen kestim ama geceyi henüz atlatamadık. Geceleri uyku arasında emmeye devam ediyor. 2-3 defa denedik ama başaramadık… Gündüz emzirmelerini bıraktıktan sonra yemek yemesi düzene girdi çok şükür, tek tesellim o oldu zaten… Bakalım kısmet geceye.. Ne zormuş cidden!

Bir Cevap Yazın

